dissabte, 15 de març del 2014

Ascensió acumulada: 566 metres
Descens acumulat: 521 metres
Distancia: 10,30 quilòmetres
Temps efectiu sense parades: 2h 59' ( total 4h 23' )
Alçada mínima - màxima: 588 - 976 metres.
Pendent màxima i mínima: + 29,4% - 48,8%
Prop de: Alberola, Os de Balaguer
Inici/final: Alberola
Lloc consultat: Wikiloc

Aproximació: Ens em dirigit cap a Os de Balaguer, i prenem el trencall que ens indica Alberola i Tartareu. Des d'aquest punt, seguint els indicadors cap a Alberola i al cap de 9,3 quilòmetres arribem a Alberola, on hi deixem el vehicle.

Descripció: Una ruta sense grans desnivells, que no mereix un desplaçament llarg fins a la zona nomes per fer-la, però que si hi estem a prop, es una molt bona opció per gaudir d'un bon paisatge, dels camps verds i d'ametllers florits a la primavera. L'entorn es bonic i a Montessor, l'accés al cim es ben curios i ens proporcionara bones vistes sobre el Pantà de Santa Anna, i de les serres del Montsec i voltants.

Itinerari: Partim d'Alberola desfent un bocí de la carretera asfaltada per on em vingut, fins a trobar la font d'Alberola amb un rajolí d'aigua. Allí mateix hi neix una pista a ma dreta que passa pel davant d'una granja, anem resseguint la pista fins que es bifurca i prenem la opció de la dreta, una pista una mica mes difuminada, però que segueix en pendent. Haurem de estar alerta, perquè al cap de 100 metres, hi ha un corriol també a ma dreta, que em d'agafar. Aquest corriol està bastant fresat i amb unes fites mol grosses que no fan altre cosa que confirmar que anem pel bon camí. Anem fent ziga zagas per un camí agradable i envoltat d'alzines i ens sorprèn el fet de que ni des de l'Alberola ni fins ara, em vist en cap moment el petit massis que conformen El Picons. Ara el camí ha deixat de pujar i planeja entre garrigues fins enganxar amb la pista que es el Camí de Montessor. El prenem i divisem al final en un coll i en runes, La Cabana de Llobera. El camí aquí pren una suau baixada cap a la Cabana de Guitllo. Es en aquest punt on veiem per primer cop la curiosa formació de Los Picons i del Despoblat de Montessor, just després d'uns camps d'herba tendre. Prenem direcció cap a Montessor i en el punt on trobem un cartell indicatiu amb l'historia del lloc, hi neix una camí ample direcció als camps, el prenem i tot seguit creuem els camps fins arribar a un pal indicador que ens assenyala la direcció cap al Castell i Cim dels Picons. Quant arribem a les runes de Montessor, aprofitem la visita fer fer un mos i enfilar cap al Castell, resseguint un corriol evident que comença just on acaba el camí més ample. Aquest corriol en condueix fins una terrassa que ens proporciona unes vistes que en cap moment ens esperavem del l'espadat que hi ha l'altre canto del turó i a la nostra esquerra una profunda escletxa. Aquesta es la que ens dona accés al cim per un pas sense cap dificultat, però molt estret, que en els últims moments una sirga col·locada al llarg de tota la escletxa ens ajuda a sortir de l'estretor.
La vista des d'aquest punt es d'ocell i realment sorprenent, construir un castell aquí dalt deuria ser un encert per la dificultat de l'accés, encara se'n conserven algunes restes de l'antiga torre de guaita.
Fem unes fotos, descendim per l'escletxa, i retornem per les nostres passes fins el al principi del corriol, enfilant cap al cantó opost del sembrat del que em vingut, es a dir, cap a la nostra dreta. Es aquí on trobem un camí amb una fita, que va voltant El Picons mentre va perdent alçada fins a portar-nos al Camí de l'Obaga, una pista forestal ample, que ens dur en menys d'una hora i sense complicacions a l'Alberola, auest ultim tram una mica avorrit.

Observacions: Terreny dur, que fa preveure que serà poc atractiu a l'estiu, però ideal per a l'època de l'any en que nosaltres hi em anat, just avans de la primavera. Hem trobat aigua a La Font d'Alberola, però per la resta, cap font. Pel que fa a la dificultat, l'única complicació si l'hi volem dir així es l'estretor de l'escletxa.

Descarregat el track aquí
Seleccioneu per visualitzar el plànol al ICC
Itinerari fins al lloc de sortida

Clica l'imatge per veure l'àlbum