dissabte, 1 de març del 2014

Ascensió acumulada: 686 metres
Descens acumulat: 674 metres
Distancia: 10,20 quilòmetres
Temps efectiu sense parades: 3h 52' ( total 6h 00' )
Alçada mínima - màxima: 466 - 1003 metres.
Pendent màxima i mínima: + 32,9% - 54,1%
Prop de: Mas de Barberans
Inici/final: Area de la Vall
Lloc consultat: Wikiloc

Aproximació: Arribats a Mas de Barberans, en dirigim cap a La Sénia per la TV-3421, fins a trobar el desviament a ma dreta cap a l'Àrea de la Vall i el Barranc de la Galera. Prenem aquest camí que es apte per a tots els vehicles, i anem seguim les indicacions fins arribat a l'Àrea de la Vall on deixem el vehicle per començar el nostre recorregut.
Descripció: Una ruta preciosa pels Ports, que ens durà a recorre partint de l'Àrea de la Vall, el misteriós Racó d'en Marc, el solitari Castell de l'Airosa i la seva Foradada, les fantàstiques vistes des de la  Roca Xapada, i el descens per La Canal de l'Escaleta. Això sempre amb la Joca com acompanyant, roca singular que no perdrem de mai de vista i que a mode de far, ens indica sempre on som.
Itinerari: Partim de l'aparcament de l'Àrea de lleure de La Vall, retrocedint la pista per on em vingut, creuem el pont i tot seguit veiem el retol davant d'un pont petit que ens indica El Racó d'En Marc, prenem doncs aquest trencall que ens fa deixar la pista principal i remuntem per la llera d'un barranc sec i tot seguit per un corriol, en poc temps s'ens obre als nostres ulls un misteriós i encisador Racó que es el punt final del Barranc d'en Marc, un lloc bonic i silenciós i de unes grans dimensions, ja que ens adonem que no hi ha manera de fer-li una foto sencera, que transmeti la grandiositat del lloc.
Prosseguim el camí, sempre ben fresat i amb senyalització vertical direcció al Castell de l'Airosa. Trobem un trencall a ma dreta que ens indica L'Airosa, en hi desviem i en més temps del que semblava arribem a un collet, ja molt a prop del Castell, on les vistes sobre el Delta i El Montsià i El Castell de l'Airosa son fantàstiques, no en hi aturem i arribem a la Foradada de l'Airosa. Ens quedem aquí ja que si es vol pujar a cim, s'ha de dur corda per grimpar-hi fins dalt.
Retornem per on em vingut fins al indicador de L'Airosa i prosseguim cap a la Roca Xapada, el camí es realment espectacular, les formacions rocoses tant peculiars i les vistes sobre El Caro i els barrancs que ens envolten, fa que sense adonar-nos ens plantem a la Roca Xapada. A partir d'aquí el camí no es tan visible, però es dificil extraviar-se, no hi ha masses llocs on anar si no volem complicar-nos la vida pels espadats del nostre voltant. Anem passant entre brucs, grans parets i bones vistes, per un terreny de forta pendent. La pluja que ens ha vingut a fer companyia a partir de la Roca Xapada es va animant, fent preveure que haurem  de baixar la Canal de l'Escaleta molla, i no es fa massa gracia. Les pintades de color vermell ajuden a anar seguir el camí, de cop, trobem a la nostra dreta una canal amb tartera i amb traces de camí que descendeix cap al Coll de Lloret. No l'hem de prendre, les traces les fa la gent que equivocadament pren aquest camí i poc després ha de fer mitja volta, unes senyal vermelles en forma de creu ens ho confirmen. Un parell de minuts més endavant, trobem La Canal de l'Escaleta, ben molla per cert, però que poc a poc i bona lletra la descendim sense cap problema. Ara haurem d'estar alerta a les maques vermelles o liles, per no perdre el camí cap al Coll de Lloret. Un cop hi arribem, trenquem cap a la dreta, la pluja no ha minvat, però a partir d'aquí ja es pista forestal fins a l'Àrea de la Vall.
Una ruta que fins hi tot amb el plugim que ha anat fent, l'hem gaudit moltíssim, ja que el paisatge i l'entorn son una meravella.
Observacions: Aquesta ruta no no te punts d'aigua, no es molt llarga, però a l'estiu per aquest paratges ja se sap, millor prevenir. Durant tot el recorregut les marques vermells i liles cap al final al Coll de Lloret, no les perdrem de vista i ens seran molt útils per anar-nos cnfirmant que anem pel camí correcte.
Descarregat el track aquí
Seleccioneu per visualitzar el plànol al ICC
Itinerari fins al lloc de sortida